6 maart 2024
Vandaag heb ik vanuit mijn rol als trainer bij SPARK Campus een workshop prototyping gegeven aan studenten van de Avans Academie voor Waardecreatie en Ondernemerschap. In deze workshop heb ik uitleg gegeven over “Prototyping : praktische uitwerking van een te ontwikkelen product of idee in een primitieve vorm”. Met behulp van voorbeelden heb ik productietechnieken gepresenteerd waarmee prototypes gemaakt kunnen worden. Vervolgens heb ik een rondleiding gegeven langs de SPARK Campus : de metaalwerkplaats, lasersnijders, 3D robotarm printer, freesmachine, waterjet, zandstraalmachine en 3D printers.
Na de rondleiding hebben de studenten kort en bondig uitgelegd wat voor product of idee ze willen ontwikkelen tijdens deze korte prototyping-sprint van twee weken. Het merendeel van de workshopdeelnemers heeft een schets of uitgewerkte tekening bij zich, waarmee ik kan beoordelen welke prototyping technieken het meest succesvol toepasbaar zijn. Op basis van de toegelichte producten en ideeën pas ik de accenten in de training aan, zodat deze zo goed mogelijk aansluit.
In de workshop leg ik op praktische wijze uit welke online 2D tools beschikbaar zijn om behuizingen te ontwerpen, logo’s te importeren, iconen te vectoriseren en met behulp van AI ruwe schetsen om te zetten in nette, uniforme vormen. Met behulp van Inkscape laat ik zien hoe afbeeldingen en tekeningen in een 2D-vlak kunnen worden opgebouwd en dienen als werkbestand voor de lasersnijders. In de RXWorks software demonstreer ik hoe we kunnen voorspellen hoe lang de lasersnijders bezig zijn om het ontwerp te graveren en uit te snijden.
Voor het 3D-ontwerp neem ik de studenten mee langs Thingiverse, Free3D en Cults3D, waar ontwerpen beschikbaar worden gesteld. Ik leg uit hoe deze gedownload kunnen worden en welke bestandsformaten geschikt zijn. Met behulp van Tinkercad laat ik zien hoe op eenvoudige wijze een 3D-ontwerp gemaakt kan worden en hoe hierbij maatvast ontworpen kan worden. Ook toon ik aan dat ontwerpen van derden naar wens kunnen worden aangepast. We laden de 3D-ontwerpen in de slicer software en krijgen zo direct inzicht in hoe lang de 3D-printer nodig heeft en hoeveel gram materiaal benodigd is.
Vervolgens gaat iedere student aan de slag met zijn eigen ontwerp. De vragen die ik krijg zijn praktisch van aard en lopen uiteen van hoe de software te gebruiken tot welke materialen wel of niet gebruikt kunnen worden op de verschillende machines. Aanvankelijk wat onwennig, maar stap voor stap zie ik realistische ontwerpen ontstaan, zowel in 2D als in 3D. De studenten krijgen 5 werkdagen de tijd om hun technische tekeningen te realiseren en gaan de komende week zelf praktisch prototypen, met als doel: iedere groep heeft eind volgende week een tastbaar prototype van het product of idee, waarmee de sales-pitch naar een grote retailer ondersteund kan worden.
Ik vind het faciliteren van dit soort trainingen erg leuk. Het overbrengen van kennis en vaardigheden geeft mij voldoening. De grote variëteit in kennis en ervaring maakt dat je constant inspeelt op wisselende behoeften, maar altijd met als doel ondersteuning te bieden bij nieuwsgierige en leergierige deelnemers.