8 april 2024
Afgelopen week heb ik als trainer vanuit de SPARK Campus een introductietraining gegeven over Arduino. Tijdens deze training van anderhalf uur heb ik de deelnemers op een praktische manier meegenomen in de wereld van embedded computing. ‘Arduino is een open source elektronisch platform waarmee slimme apparaten kunnen worden gemaakt. Zowel de hardware als de software zijn redelijk eenvoudig te gebruiken. Deze technologie heeft elektronica toegankelijker gemaakt voor hobbyisten, kunstenaars en ontwerpers. Tijdens deze introductie leren deelnemers de basisprincipes.’. De achtergrond van de deelnemers bleek divers te zijn, variërend van kunstenaar, student en van filmmaker tot docent.
Bij aanvang van de training hebben we een korte kennismakingsronde gedaan, waarbij ik een beeld kreeg van de verschillende interesses, het kennisniveau en vooral ook de verwachtingen van de training. De open source Arduino-omgeving kent vele facetten en biedt de mogelijkheid om diep in te gaan op verschillende aspecten. Mijn doel was om de deelnemers geboeid te houden, hen te prikkelen met mijn eigen ervaringen als maker en hen aan het einde van de training te verrassen met de behaalde doelen. Daarom begon ik met een korte uitleg van de Arduino-trainingskit die ik gebruikte.
Na een snelle kennismaking met alle componenten gingen we aan de slag met ‘Blink’, het ‘Hello World’-programma voor embedded computing. Hiermee kregen deelnemers direct ervaring met het gebruik van enkele programmeercommando’s om de ingebouwde LED aan te sturen. Vervolgens werkten we met het breadboard, waarop we eerst één en daarna al snel een tweede LED plaatsten. Door de code uit te breiden, leerden deelnemers beide LEDs onafhankelijk van elkaar aan te sturen. Door het gebruik van het breadboard werd duidelijk dat een Arduino-board in staat is om te communiceren met de buitenwereld en lampen, schakelaars, relais, motoren en andere apparaten aan te sturen.
Omdat de training kort was, besloot ik om voor de samenstelling van de groep deelnemers de piezo-speaker te gebruiken. Met het standaard ‘Tone melody’-programma legde ik uit hoe noten en nootlengtes in een array kunnen worden geplaatst en vervolgens direct kunnen worden gebruikt om muziek af te spelen. Elke deelnemer slaagde erin om in korte tijd melodieën te genereren. Als afsluiting liet ik zien hoe verschillende thema’s van Super Mario online kunnen worden gevonden en hoe deze vervolgens naar de Arduino kunnen worden overgezet. Hiermee werd een nieuwe werkende variant van de muzikale deurbel gerealiseerd.
Aan het einde van de training waren de deelnemers unaniem enthousiast. Ik kreeg vragen over mogelijke vervolgcursussen en ook werd gevraagd waar de Arduino-studentenkits kunnen worden besteld. Na afloop zag ik blije gezichten en merkte ik dat kennis was overgedragen. Deze kennismaking met Arduino bleek weer een leuke, praktische en positieve ervaring voor de deelnemers, en als trainer vond ik het erg leuk om namens de SPARK Campus te mogen doen.